Støt KFUM-spejderne på Frederiksberg, hver gang du tanker

Sommerlejr 2015 – Den kolde krig (Troppen)

Nyheder

Home > Sommerlejr 2015 – Den kolde krig (Troppen)

Trop Sommerlejr 2015 – den kolde krig

Hvordan var det at leve i Danmark under den kolde krig og hvordan var det at forsvare landet mod en så stor trussel? Det var noget af det årets  sommerlejr skulle handle om, vi skulle på en historisk vandre, kano, tog og bus ugeheik.

Programmet for uge så sådan ud:

Lørdag: Gå fra spejderhuset til Næsby bro hvor kanoerne var klar, Sejle til overnatningen ved Hørhaven.

Klokken 08:30 begav vi os afsted, vejret var perfekt og alle var superklar. Den korteste vej til Næsby bro var gennem skoven, desværre fik vi taget den forkerte vej og endte på en blind vej.. Men når man er i spejderuniform, sker der altid noget godt. En beboer opdaget vi var gået forkert og tilbød os at kunne gå igennem deres have og ind i skoven, vi takkede og gik igennem haven men inden vi var kommet helt igennem, kom konen løbende med i pose snegle som hun sagde de alligevel ikke fik spist da de ikke kom i Bonbon land alligevel. så vi fik en god start på turen og nogle gode snegle.

Når man skal sejle i kano for første gang, er der mange ting der lige skal læres og der er kun en måde at lære det på; den håre måde – øvelse, heldigvis var der tid nok på åen til at øve sig.

Vi kom tidlig frem til pladsen og fik rejst vore vindsjud og tarp, da vi havde valgt at spare på vægten var det disse to former for overnatning vi havde med.

Overnatning

Søndag: Sejle fra Hørhaven til Næstved, hvor vi afleverede kanoerne, gå til overnatningen som blev en bålhytte i udkanten af Næstved.

Efter en nat med lidt regn og hvor H-H’s rygsæk blev brugt som flydespærring, begav vi os videre. Dejlig tur med god frokost ved vandkanten, mellem svaner og mange andre dyr.

Overnatningen lå lidt væk fra kanopladsen men alle var klar og ikke så trætte i benene endnu og  bålhytten var hyggelig og rummelig med fred og ro omkring sig. Da vi ankom gik nogle i Netto hentede mad og slik, mens andre fik sig en slapper.

Slappe af

Mandag: Gå til stationen og via tog og bus ende ved Stevnsfordet, Rundvisning under og over jorden, Gå til overnatningen en shelter i et kalkbrud ved siden af fortet.

Det var en stor oplevelse at se det gamle fort, samt alt det isenkram der også var at se på. Turen med guiden var både sjov og spændende da guiden var dygtig og havde en uudtømmelig viden omkring fortet og dets historie. Kanoner og kampvogne, Hawk-missiler og radarer, ja der var nok at se på.

Da fortet lukkede gik vi de Ca. 2 km. der var til overnatningen, et nedlagt kalkbrud hvor vi skulle ligge i shelter. endnu et skønt sted.

image image

Tirsdag: Vandre til Fakseladeplads (20km) og tage bussen til Bisserup strand, Sove i bjørnebæk shelter.

Selvom det er skønt når solen skinner og vejret er lunt, kan det godt blive for meget når man skal gå langt og en 20 km. gåtur uden meget skygge bliver meget hurtigt, meget langt.

men ungerne var friske og klarede turen næsten uden piveri og med at godt tempo (og nogle få omveje) klarede vi turen uden de store skavanker.

Onsdag: Hviledag

Torsdag: Gå og bus til Fuglebjerg, hvor vi overnatter i spejdernes shelter.

Ikke noget stort problem, nu var vi jo i træning. Hvis det bare ikke var på grund ag solen, havde vi også klaret det nemt. Så for at komme helt frem, og ikke nogle blev dårlige,, måte vi finde en bus og det jorde vi efter 3/4  af turen. Igen blev det NETTO der blev handlet ind i.

Fredag: Bus og vandre til Panzermusseet ved Fladholde, hvor vi havde fået lov at sove  i tearenget.

Lørdag: Rundvisning og sjov på musseet. Klokken 14 kom forældrene og en god lejr var slut.